Et visuelt tilbud for alle

Billedskolen Horsens er et tilbud til dig, der brænder for at arbejde visuelt og kreativt - uanset på hvilket niveau du ønsker at bruge os. Vi er mest for børn og unge, men har også flere tilbud til hele familien, og de voksne alene.

Her kan du arbejde med tegning, skulptur, maleri, arkitektur, animation og mange andre spændende discipliner inden for kunst og design. Og du er garanteret sjove og lærerige forløb.

Billedskolen Horsens rummer desuden Visuelt Gymnasium Horsens ordningen og Makværk Festival.

Vi holder til på Kulturstationen i Horsens midtby, og har også et lokale på Horsens Kunstmuseum.

Scroll Scroll ikon
Billedskolen Horsens

Alle er født med fantasi og en visuel kreativitet. Vores opgave er at skabe rammerne, så børn og unge bliver ved med at udforske og udvikle deres visuelle sprog.

20 år som kreativ drivkraft

I mere end 20 år har Billedskolen Horsens være et sted for børn og unge, der vil dyrke og udvikle deres kreative evner inden for en bred vifte af kunstneriske discipliner. I dag tilbyder vi hold, kurser og aktiviteter for primært børn og unge, og er samtidig drivkraften bag en række initiativer over hele landet, som er med til at udbrede interessen for det visuelle sprog og fremme de visuelt-kreative kompetencer i Danmark. Vi er en del af Kultur og Fritidsforvaltningen i Horsens Kommune.

Det er vi sat i verden for

Kreativitet skal udfordres hele livet. Gennem undervisning på Billedskolen Horsens udvikler børn og unge deres færdigheder og kreative bevidsthed – og tillærer sig nye kundskaber. Visuelt-kreative evner er en styrke, som giver børn og unge de bedste forudsætninger, når de skal navigere i samfundet og på arbejdsmarkedet, hvor idégenerering og kreative løsninger er eftertragtede kompetencer.

Som skole, forældre, undervisere og pædagoger er det vores ansvar at sikre, at børn og unge opfordres og motiveres til kreativ udfoldelse. Vi samarbejder blandt andet med folkeskoler og daginstitutioner i Horsens Kommune, hvor vores kompetencer og input kan løfte den daglige undervisning og inspirere til mere visuel kreativitet i dagligdagen.

Vi arbejder for, at børn og unges udtryksformer forbliver i et legende og eksperimenterende univers, hvor der hverken er korrekte eller forkerte resultater. Vi udfordrer det gængse - tror på trial and error - og bifalder processen, fordi det er dér, udviklingen sker.

"Billedskolen løfter en vigtig opgave lokalt, og er en central spiller i den satsning på børn- og ungekultur, som vi har i Horsens Kommune."

- Jakob Bille, tidligere formand for Kultur- og Civilsamfundsudvalget, Horsens Kommune.

Mød skolens personale

Kreative. Tegnegale. Idemagere. Passionerede. Nørder. Vores personale er mange ting, men først og fremmest er de her for at inspirere og lære andre glæden ved kreativitet. Du kan møde dem herunder.

Helene Engelund // Leder af Billedskolen Horsens - Foto 1

Suzanne D. Taylor // Kommunikations- og projektkoordinator - Foto 2

Beth Justesen // Hovedunderviser og projektmedarbejder - Foto 6

Jens-Ulrik Kleemeyer // Projektkoordinator (Barselsvikar) - Kulturstationen

Sille Thorborg // Projektkoordinator - Kulturstationen - Foto 3

Victor Holst Hansen // Underviser og grafiker - Foto 4

Mikkel Edelmann // Praktikant - Foto 5

Line Falkenberg Brødsgaard // Flexjobber

Kirsten Andreasen // Økonomi - kulturskolernes fælles administration

Meike Kerstine Mervig // Tilmelding - kulturskolernes fælles administration

Poul Erik Tovgaard // Teknisk Serviceleder - Kulturstationen

Melek Ekici // Rengøringsassistent

En del af Kulturstationen

Billedskolen Horsens er en del af byens nye kulturelle legeplads, Kulturstationen. Sammen med byens øvrige kulturskoler byder vi hver weekend op til leg og kreativ udfoldelse i de spritnye og toptunede rammer. Alle weekend-aktiviteter er gratis og du kan opleve lige fra street art til cirkus, keramik og dans.